Jan Hogema (1964) studeerde visuele communicatie aan de Kunstacademie in Den Bosch. 25 jaar werkte hij als zelfstandig grafisch ontwerper, daarnaast maakte hij ook vrij werk. Hogema wijdt zich nu volledig aan zijn kunst.
Het werk van Hogema heeft op het eerste gezicht iets sereens en donkers. De afbeeldingen die hij creëert, kenmerken zich door duidelijke lijnen en een krachtige, grafische uitstraling, maar zijn vrijwel altijd op een bepaalde manier geanonimiseerd. Hogema wil met zijn kunst een universeel verhaal vertellen en loskomen van het persoonlijke. De mystiek en vervreemding die dat oproept (waar kijk ik naar, wat vind ik hiervan?) is typerend voor zijn werk. Het levert iconische beelden op.
In zijn werken staat het zoeken naar identiteit en de aantasting daarvan centraal; vaak verbeelden ze een innerlijke worsteling tussen mentale vrijheid en gevangenschap. Hogema laat zien dat ook in lijden schoonheid schuilt: lijden is onlosmakelijk verbonden met het leven en komt voort uit diepere gevoelens zoals hoop, verlangen en liefde. In Hogema’s kunst schuren die verschillende lagen vaak een beetje; precies zoals dat gaat in het leven. Met zijn werk wil hij de geest in beweging brengen en uitdagen tot introspectie.
Hogema is bekend met een grote variatie aan technieken en materialen. Hij gebruikt onder andere fotografie, zeefdruk en print, en kiest tevens voor verschillende dragers, zoals dibond, aluminium, hout, stof en linnen.
Layers of life – Also in suffering lies beauty
Jan Hogema (1964) studied visual communication at the Art Academy in Den Bosch. For 25 years he worked as an independent graphic designer. In addition, he also created his own work. Hogema now devotes himself completely to his art. At first glance Hogema’s work has something serene and dark. The images he creates are characterised by clear lines and a powerful graphic appearance, but they are almost always anonymised in some way. Hogema wants to tell a universal story with his art and wants to break free from the personal. The mystique and alienation that this evokes (what am I looking at, what do I think of this?) is typical of his work. It produces iconic images. The search for identity and its affects are central to his work; often they depict an inner struggle between mental freedom and captivity. Hogema shows that there lies beauty in suffering: life and suffering are inextricably linked and they arise from deeper feelings such as hope, desire and love. In Hogema’s art, those different layers often grate a little; just the way it is in life. With his work he wants to stimulate the mind and challenge the viewer? to introspection. Hogema is familiar with a wide variety of techniques and materials. He uses photography, screen-printing and print among other things. He also chooses different carriers such as dibond, aluminium, wood, fabric and linen.